Całościowa lub częściowa utrata mowy spowodowana uszkodzeniem struktur mózgowych. Chory ma kłopoty z rozumieniem oraz nadawaniem mowy a także z ponownym nauczeniem się języka.
Przyczyny uszkodzenia mózgu mogą być różne: udary mózgu, wylewy krwi, zatkanie zakrzepem tętnicy,pęknięcie naczynia krwionośnego, zniszczenie tkanki mózgowej poprzez urazy czaszki, nowotwory i ropnie.
Bezpośrednio po uszkodzeniu mózgu i w ciągu pierwszych dni występują: zawroty głowy, mdłości, niedowłady, porażenia jednej połwy ciała, utrata mowy i rozumienia. Stopień nasilenia się tych objawów, ich forma i szybkość cofania się zależy od miejsca uszkodzenia, od wielkości, wieku pacjenta i wielu innych czynników. Rehabilitacja zazwyczaj jest długotrwała i cofanie się objawów następuje powoli.
Uszkodzenie mózgu może wywołać nie tylko zaburzenia mowy ale także zaburzenia pamięci,uczuć,zaburzenia ruchów artykulacyjnych (trudności w ułożeniu ust,języka potrzebnych do wypowiedzenia konkretnej głoski), zaburzenia w analizie bodźców zewnętrznych (rozpoznawanie przedmiotów,kategoryzowanie),zaburzenia czucia (dotyku,bólu),zaburzenia orientacji przestrzennej,orientacji we własnym ciele,zaburzenie pisania,czytania,w operowaniu liczbami.
Afazja u dzieci
Afazja występująca u dzieci róni się od afazji u osób dorosłych. Zaburzenia zależą od wieku dziecka, od stadium rozwoju jego mowy i od stopnia przyswojenia umiejętności pisania i czytania.
Dzięki większym możliwościom występowania kompensacji w formie nowych układów czynnościowych afazja szybciej się cofa. Pewne ślady jednak zostają w mowie i psychice dziecka ze względu na to, że mowa rozwijała się w niekorzystnych warunkach.
Uszkodzenie mózgu może nastąpić poprzez uszkodzenie czaszki (urazy), choroby zakaźne (odra, ospa, krztusiec, płonica, błonica, grypa), przez nowotwór, chorobę Heinego-Medina lub zapalenie opon mózgowych. br />
Jeżeli uszkodzenie struktur korowych nastąpiło przed rozwojem mowy u dziecka mamy do czynienia z alalią a nie z afazją.
U. Parol (1989) na podstawie swoich badań (wywiadów z rodzicami, zapisów w książeczkach zdrowia - skali Apgar) ustaliła, że:
pierwotne przyczyny alalii (czyt.: afazji, dysfazji rozwojowej) mogą być wrodzone (dziedziczne) i nabyte. W tej drugiej grupie autorka wyróżnia następujące przyczyny:
W praktyce logopedycznej wszelkie przypadki, które można wiązać z patologią mózgu, wykluczając opóźnienie rozwoju umysłowego, głuchotę, autyzm i nie obserwuje się niedowładów lub porażeń w obrębie aparatu wykonawczego mowy, mogących stanowić bezpośrednią przyczynę upośledzenia rozwoju mowy i właściwie trudno jest ustalić ich przyczynę:
Rokowania:
Afazja rozwojowa
Afazja nabyta
Wczesna terapia pacjentów z afazją.
Wczesna rehabilitacja to wszelkie działania niefarmakologiczne, podejmowane w ciągu pierwszych kilku tygodni od wystąpienia objawów przez fizjoterapeutów, logopedów czy psychologów jak i przez odpowiednio przygotowany personel oddziału, w którym chory przebywa w czasie zachorowania, zmierzające do jak najszybszego i najpewniejszego usprawnienia chorego z afazją. Ma ona na celu uzyskanie maksymalnej sprawności ruchowej i samodzielności w czynnościach życia codziennego, zapobieganie powikłaniom wynikającym z unieruchomienia chorego, zmniejszenie ryzyka pojawienia się patologicznych wzorców ruchowych, wcześniejszy powrót funkcji psychomotorycznych, poprawę samopoczucia pacjenta. W początkowym okresie po uszkodzeniu mózgu istotne jest stosowanie metody pobudzania oraz metody tzw. uprzedzania, które przyspieszają powrót wszystkich czynności mowy. Umiejętne pobudzanie chorego do prób porozumiewania się i właściwe organizowanie jego aktywności zapobiega zmianom psychogennym.
U niektórych afatyków zaburzenia mowy cofają się do pewnego stopnia samoistnie (w okresie 1-3 miesięcy), bez terapii logopedycznej. Zdarza się to w sytuacjach, kiedy poza trwałym uszkodzeniem pewnych okolic mózgu - były uszkodzenia przejściowe spowodowane, np. obrzękiem, zaburzeniami w krążeniu krwi, albo obniżeniem pobudliwości komórek nerwowych i przewodzenia synaptycznego.
Terapię mowy można rozpocząć dopiero wtedy, gdy ustąpią ostre objawy choroby, która wywołała afazję. Zajęcia logopedyczne można rozpocząć gdy chory skupia wzrok na logopedzie i nawiązuje, choć bez większej ochoty, kontakt, interesuje się otoczeniem. Początkowo zajęcia powinny być krótkie (kilkuminutowe). Czas reedukacji można stopniowo wydłużać, ale - w zależności od samopoczucia chorego - należy robić krótkie, dość częste przerwy dla odpoczynku. W dalszej fazie ćwiczenia mogą trwać do 45 minut dziennie przy częstotliwości 3-4 razy w tygodniu, a nawet codziennie.
W zależności od rodzaju oraz głębokości zaburzeń dobierane są techniki terapeutyczne i wyznaczany jest sposób komunikowania się z chorym. Najbardziej podstawowym zadaniem w tym okresie jest przywracenie zdolności do rozumienia przez chorego, choćby globalnie, wypowiedzi do niego kierowanych.
Przy cięższych postaciach afazji pomoc logopedy jest niezbędna i reedukacja trwa do 2-3 lat i dłużej, a mowa może nie osiągnąć poprzedniej doskonałości; może być powolna, o uproszczonym stylu, mogą też pozostać pewne trudności w rozumieniu.